vrijdag 22 januari 2016

Het kan vriezen, het kan dooien

Vandaag alweer de laatste koude dag want het weer gaat weer veranderen. Eerder ben ik op stap geweest naar De Luysen, waar groot onderhoud wordt gepleegd. Het water staat erg laag en is bevroren en dus zijn er ook niet veel vogels te zien. Het ijsvogeltje heb ik nog in een flits voorbij zien vliegen. Waar hij nu zijn visjes vangt weet ik niet. Ik hoop dat hij de weg naar de A-beek weet te vinden. Daar bevriest het water niet door de stroming. Veel sneeuw is in deze regio niet gevallen maar alles zag toch wit door de rijp. IJskristallen hadden zich gevormd op takken, riet en gebladerte.
Onderweg zag ik in een stapel hout dit jonge poesje even gluren.
De vogels moeten wel alert blijven met zo'n dier in de buurt.



 

Na hier wat foto's van gemaakt te hebben ben ik op zoek gegaan of er nog kraanvogels waren. Maar die waren zo wijs om toch maar meer naar het zuiden te trekken. Op het weggetje waar ik stil stond staan veel eiken en daar ontdekte ik een groepje staartmeesjes. Hun geroep klinkt als klein belletjes. Ze waren druk op zoek naar eten tussen de knoppen van de eiken. Ook pimpelmezen en vinken waren hier druk met voedsel zoeken. Ook waren veel roodborstjes te zien. Ook een boomkruiper kon ik bewonderen.
 

 




Op de terugweg heb een tijdje stilgestaan naast een veld waar het koolzaad niet was geoogst. Heel veel vogels maakten daar graag gebruik van door de zaden te eten die daar volop aanwezig waren. Het gekwetter van zoveel vogels was erg leuk om te horen. Helaas zaten de vogels diep in het veld maar soms vlogen ze massaal de bomen in ook toen een buizerd kwam aangevlogen om te zien of er wat van zijn gading bij was.


 


Van een tijdje terug had ik nog wat foto's die ik niet geplaatst had. Zoals deze opvliegende spreeuwen en van de judas oor die ik voor het eerst tegenkwam.

 





Dank jullie wel voor jullie bezoek aan mijn blog en jullie reacties.
Thank you for visiting my blog and your reactions.

34 opmerkingen:

  1. Elk jaargetijde heeft zijn schoonheid, zelfs een kwakkelwinter. Als je er maar oog voor hebt....en dat heb jij. Dank weer voor de mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's op je blog Roos.
    Heel erg mooi vind ik de ijskristallen, maar ook de staartmeesjes en de andere vogels, leuk ook de kat die even om een hoekje komt kijken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful images, Roos. I particularly like your ice crystals and the frost on the reeds! The fungus is very special, too.

    Unless you have a different name for them in Belgium (I'm told, for example, that our Grey Wagtail is your Yellow Wagtail) your Nuthatch is a Treecreeper!

    With my best wishes. Take good care - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, yes you are right about the Treecreeper. I changed it :)

      Verwijderen
  4. Een lekker afwisselend blogje, met de eerste twee als mijn favoriet!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie foto's Roos onder winterse omstandigheden. Dankzij jouw blog, heb ik de kraanvogels vorige week dinsdag nog gezien. Helaas te ver om er mooie foto's van te maken. heel apart om ze weer te zien.
    De judasoor ziet er nu niet uit, maar hij fleurt weer op als de temp. stijgt en het gaat regenen. Hoe hij er dan uitzie kun je zien bij mijn foto's op flickr.
    https://www.flickr.com/photos/64186785@N06/albums/72157649325811135/page3

    groetjes gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Gerard dat je de kraanvogels hebt kunnen zien.

      Verwijderen
    2. De foto's die je gemaakt hebt van de judasoor zijn prachtig.

      Verwijderen
  6. Mooie foto's weer Roos. Je hebt de laatste tijd weer prachtige dingen gezien. De Judasoor vind ik prachtig, heb ik nog nooit in het echt gezien. En dat katje... om op te vreten! Ik heb weer genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos.

    Mooie serie Roos.
    De IJskristallen zijn erg mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Una serie fotogrƔfica fantƔstica, son todas preciosas. Roos, un fuerte abrazo desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Roos,
    De beelden van de ijskristallen vind ik de mooiste uit deze serie. Ik heb zelf niet de moeite genomen om mijn macrolens me te nemen als ik eropuit trok. Judasoren kom ik soms ook tegen, maar ze zijn inderdaad niet op hun mooist in deze tijd van het jaar. Onthoud de plek en probeer het later in het jaar nog eens. Je merkt dan vanzelf het verschil.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kees. De ijskristallen heb ik met mijn 420 lens gemaakt en een beetje croppen doet de rest. Ik ga zeker terug om de de judasoren in betere omstandigheden te fotograferen.

      Verwijderen
  10. Prachtig om de ijskristallen te zien Roos.
    Een mooie serie heb je hier weer.
    Nr. 11 en 3 vind ik het allermooist.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi gevarieerd blog. De eerste foto's van de ijskristallen spreken mij erg aan. Het rode kitten vind ik super leuk. En wat heb je de vogels er weer goed op gekregen, top die boomkruiper.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos,
    een heerlijk blog en je begint ook heel mooi met die ijskristallen. Ik had die dag ook zo graag foto's willen maken maar ja, ik moest werken dus kwam het er niet van. Gelukkig kan ik er dan bij mijn medebloggers van genieten :-) De staartmeesjes zijn ook super en die zijn ook lang niet gemakkelijk om vast te leggen. Mooie vogels in vlucht en de judasoren zijn zeer fraai. Ik hoop dat je het ijsvogeltje ook weer gaat tegenkomen :-)
    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hello Roos,
    You are lucky to have had frost, down where I live, I didn't see any yet!
    The frost crystals are beautiful.
    Lovely birds and mushrooms too!
    Warm hugs and enjoy your monday :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Love the Winter scene,also your Macro work.
    John.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Love the Winter scene,also your Macro work.
    John.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Roos Super blog, especially like the ice crystals, the tree creeper and the fungii, the ice crystals being something we have seen very little of as yet this Winter, mind we still have plenty of time.
    Kindest Regards
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat was het prachtig met de rijp. Mooie foto's. Zeker de rietkraag met het zonlicht er doorheen. Groot onderhoud aan de Luysen? Ga ik daar voorlopig niet meer heen, wel jammer. Toch zonde om 2x 50 minuten voor niets te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi Roos, zelfs die viezige judasoren. En aahhh, dat kleine katje ..., die wint de prijs. De koolzaadfoto's mogen er ook wezen, het hoeft allemaal niet altijd van dichtbij, dat zie je aan deze foto's ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een leuke gevarieerde blog Roos, met de foto's van de rijp als mmijn favorieten, mooi gedaan.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  20. As always, Roos, quality work. I am on the final day of a fabulous two week vacation in Costa Rica and expect to be blogging again soon.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Roos,

    Weer eens wat anders dan de watervogels van de Luijsen. Heel mooi ook om te zien dit. De ijskristallen zijn prachtig, wat een structuren.
    Ik ben afgelopen week nog in de Luijsen geweest, van werkzaamheden heb ik verder niet meer gemerkt, maar wat de vogels betreft was het ook nu erg rustig en wat er zat, zat over het algemeen vrij ver weg. Maar, het seizoen gaat langzaam weer de goede kant op.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen