dinsdag 24 juni 2014

De Luysen, rupsentijd

23 juni

Honderden, Koevinkjes fladderen in De Luysen. Wat een fenomeen. Nog nooit zoveel gezien! Daar tussen, Blauwtjes, Gehakkelde aurelia, Citroenvlinders, Kleine vos, Witjes, en de IJsvogelvlinder. Al die vlinders zetten eitjes af en daar komen dan de rupsen uit.
Ik ging voor de rups van de IJsvogelvlinder maar daar heb ik er geen van ontdekt. Wel de rups van de Helmkruid vlinder, de Sint-Jacobs vlinder en een groepje waar ik de naam niet van weet. Ook zag ik een Boomvalk overvliegen, Buizerds, De nodige ganzen, IJsvogeltje, Eenden, Reiger en de Kuifeend met twee jongen. De Grauwe vliegenvanger was ook weer te bewonderen terwijl hij op het sierhek in de tuin van Mariahof van het zonnetje genoot.

Helmkruidvlinder rups Cucullia scrophulariae






Sint Jacobsvlinder Tyria jacobaeae




 
IJsvogelvlinder flink gehavend

WeidebeekJuffer

Valeriaan
 
Grauwe vliegenvanger


Boomklever

6 opmerkingen:

  1. Roos, wat een mooie foto's heb je gemaakt. Laatst zag ik tijdens een wandeling een verdwaalde St. Jacobsvlinder, nog nooit eerder gezien. De kluwen met kleine rupsjes heb ik wel eens in de tuin gehaald. Volgens mijn zoektocht van eerder is dat de rups van de kleine vos. Soms lijkt het zo op elkaar. Ook mooie vogels. In het zuiden ook beduidend meer voor mij bijzondere soorten vlinders. Mooi. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Annet, voor je reactie en suggestie vwb de rupsjes.

      Verwijderen
  2. Hoi Roos, hoe mooier de rups hoe onaanzienlijker de vlinder ;-) . Ik ken de vlinder helemaal niet, maar ik denk dat het een nachtvlinder is? Maar de foto's zijn kleurig en helder!
    Die grauwe vliegenvanger is prachtig zeg, zo op dat ornament!
    groeten
    Roely

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roely, ja het is een nachtvlinder en die is zo saai als het maar zijn kan qua kleur dan.
    Dank weer voor je reactie :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende foto's Roos. De rups van de helmkruidvlinder vind ik jaloersmakend. Ik vraag me af waar je die precies gevonden hebt. Ik zou 'm graag eens zelf willen zien (en fotograferen natuurlijk), maar ik kan me niet herinneren ergens het helmkruid op de Luysen te hebben gezien. Misschien kun jij me een beetje op weg helpen.... De "tros" rupsen zijn volgens mij de rupsen van de dagpauwoog. Ik zie volgens mij ook de aangevreten brandnetel en deze rupsen hebben de brandnetel als waardplant. Kijk maar eens of het klopt.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment Gerard.
      De waarneming heb ik ook bij Waarnemingen.be ingevoerd.
      Hierbij de info, met kaartje met markering. Ik zag trouwens maar een plant van het Helmkruid aan de waterkant van de A-beek. Succes.
      http://waarnemingen.be/waarneming/view/85758520
      Succes.

      Verwijderen