maandag 30 juni 2014

De Luysen, in en rond de A-beek

25 juni

Ik wilde de Roerdomp zien vanuit de nieuwe kijkhut bij de Luysen. Rust alom en ik tref een lege hut die geheel tot mijn beschikking is. Ga ik links of rechts zitten, nou dan maar rechts.
De jonge eenden met hun moeder zijn ook weer aanwezig en het waterhoen zwemt ook rond het riet. Ganzen strijken neer onder luid gegak. Dan hoor ik een tractor bij Mariahof die zo te horen steeds dichterbij komt. En ja de tractor stopt achter de kijkhut. Ik neem even polshoogte want er klinkt gezaag en getimmer. De man verontschuldigd zich voor de overlast, maar hij moet nog een afscherming plaatsen zodat de mensen de dieren niet storen. Alle begrip, dus besluit ik maar richting de A-beek te gaan. Tenslotte is er genoeg te zien in de naaste omgeving.
Zo heb ik veel Weidebeekjuffers gezien die hun best deden zich bezig te houden met het maken van nakomelingen. En Weidebeekjuffers die helaas vroeger aan hun einde kwamen door verstrikt te raken in spinrag wat een spin mooi verwerkt had in de grashalmen. De spin was rigoureus te werk gegaan en had zelfs een van de juffers ontleed. Verder in een distelknop snuitkevers ook druk met het nageslacht. Veel Koevinkjes, en een Landkaartje in de bloemenweide. De jonge Lijster was er ook weer en wist wel waar de kersen te halen waren die van de boom waren gevallen. Ook de Sint-Jacobsvlinder wilde wel voor me poseren. Tevreden met wat ik allemaal gezien had, heb ik een drankje genuttigd  in de tuin bij De watermolen die niet elke dag open is en toen was het weer tijd om huiswaarts te gaan.
Landkaartje
 
 
 
Jonge Lijster bij reeds genuttigde resten van kersen
 
 
 
Sint-Jacobsvlinder
 
Close up
 
Snuitkevers
 
Weidebeekjuffer
 
Spin met gevangen Weidebeekjuffer
 
Alles vakkundig ontleed door de spin
 
Weidebeekjuffers vechten om een vrouwtje
 
 

4 opmerkingen:

  1. Roos, wat een geweldige foto's!
    De één nog mooier dan de ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. José dank voor je bezoek en dat je de foto's mooi vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, die weidebeekjuffers, wat een kleuren! Ook leuk, de zanglijster die met zijn koppie net boven het gras uitsteekt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's weer in je laatste blogs. Ik vind de St. Jansrupsen prachtig en de zwartkopvrouw in de kersenboom. Schitterende plaatjes. En die weidebeekjuffers zijn altijd zo snel en fladderig. Ik krijg ze niet op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen