zaterdag 3 mei 2014

De Doort, Boomkikkers, insecten en een mogelijke waarneming van een Otter

1 mei

De zon schijnt de temperatuur is goed dus nu moet het toch lukken.
De Boomkikkers moeten nu toch wel zichtbaar zijn.
Het is druk op de parking en aan de terugkerende fotograaf vraag ik wat hij heeft waargenomen.
"Veel moois" was zijn antwoord. Uitsluipende libellen bij de Kleiputten. Daar ben ik dan nu te laat voor. Daar moet ik vroeger voor mijn bed uit. Maar afijn ik kwam voor de kikkers.

Twee heren op het pad kijken al spiedend de braamstruiken af en hoor ze zeggen, "dat is nummer 16" Tellers van boomkikkers dus. Ik hoef nu alleen maar achter de aardige heren aan te lopen die me ze zo maar aanwijzen. Een mooie rood-zwart gestreepte wants wil ook wel op de foto.

En zo loop ik al speurend naar het weitje met de diverse poelen. Op een van de uitgekomen lissen zie ik ook een kleine boomkikker zitten. Een mooi decor voor zo'n bijzonder kikkertje. Veel insecten, kevers, motjes en libellen heb ik ook waargenomen.
Cicades

 populierenhaantje (Chrysomela populi)


klaverspanner (Chiasmia clathrata syn.Semiothisa clathrata)

Vrouwtje Oranjetipje



Boomkikkertje op Gele Lis


Ouders met kinderen lopen hard pratend over het pad. Ik vraag hebben jullie de kikkers al gezien. Boomkikkers? Vraagt  de man. Nee, we doen een speurtocht. "Jammer", zeg ik tegen de man, dit is nou juist zo leuk om kinderen op te attenderen. Nog meer fotografen kom ik tegen ook speurend in de bramen, om een mooi plaatje te maken. Ik besluit om, na even wat gegeten en gedronken te hebben op het bankje, richting de kleiputten te lopen. Daar kom ik de speurders weer tegen. Die zijn klaar met de speurtocht en gaan al weer richting de parkeerplaats. Bij het pad aangekomen richting de kleiputten zie ik een man met een vlindernet. Druk zwaaiend om wat te vangen. Ik zeg goede middag, en gemompel is mijn deel. Op het pad haast getrapt in de uitwerpselen van een hond. De eigenaar heeft niet de moeite genomen om dit op te ruimen. En op de terugweg let ik even niet op omdat ik een Landkaartje wil fotograferen.
Landkaartje

En ja hoor bingo ik sta er middenin. Getver! Dat wordt een grote schoonmaakklus op de parking met mijn inmiddels verzamelde takjes om de drek tussen de ribbels van mijn schoenen te krijgen. Maar voordat ik terugliep kwam ik bij het bruggetje waar veel riet staat met de lege hulzen van de uitgeslopen libellen. Een koppel futen in het riet zijn druk met nestmateriaal. Ze hebben me niet in de gaten. Maar het is moeilijk focussen tussen de rietstengels. En dan als ik langzaam terugloop maken een kraai en andere vogels kabaal wat mijn aandacht trekt. Ik zie ineens iets over het dijkje lopen en ik sta paf en vergeet daardoor een foto te maken.  Laag bij de grond, met een dikke staart uitlopend in een punt, gladde lichtbruine vacht verdwijnt hij/zij in het water achter een groepje groene bladeren van de lis. Ik zie hem/haar daarna niet meer tevoorschijn komen. Het leek verdomd veel op een Otter. Ik ga gauw weer terug om te kijken of ik voetsporen kan ontdekken om zekerder te zijn. Spannend, en dat zou toch wel geweldig zijn als dat het geval zou zijn. Ik hou de plek nog maar even stil.

2 opmerkingen:

  1. Geweldig Roos, van die Otter!
    En als fotograaf hoef je inderdaad alleen maar achter die fascinerende op maar één ding gefocuste mensen aan te lopen om de meest fantastische dingen te zien.
    Prachtige foto's weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hopen allemaal vurig dat je inderdaad een otter zag. Ik ben meteen na je melding wezen kijken om sporen te zoeken, maar heb niets gevonden. Daarna was ik tien dagen met vakantie, maar ik ga binnenkort weer op onderzoek uit. Het zou fantastisch zijn, een otter in De Doort.
    Als je een foto had kunnen maken had je de primeur. Maar troost je, je andere foto's zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen