maandag 31 maart 2014

De Doort, staat in bloei

Het is een tijd geleden dat ik mijn laatste blog schreef.
Een ontsteking die mij het lopen haast onmogelijk maakte zorgde voor dit oponthoud. Maar inmiddels heb ik weer een poging gewaagd en ben rustig aan de wandel geweest in De Doort.
Het mooie weer kon mij niet langer thuis houden en ik heb weer genoten van al het moois. Pinksterbloemen stonden als een lila tapijt onder de bomen, terwijl ik de vele tjiftjaffen kon horen die hun uiterste best deden met hun welbekende lied de vrouwtjes probeerden te imponeren.
Pinksterbloemen bedekken de bosbodem

Een groepje puttertjes had het druk met hun verenpak terwijl ook zij hun bescheiden geluidjes maakten.

Het roffelen van spechten klok tussen de bomen terwijl een citroenvlinder, oranjetipjes, koolwitjes en een dagpauwoog rondfladderden. Een sperwer kwam over nadat een de alarmroep van koolmezen mij hierop attendeerde. Boomkikkers heb nog niet kunnen waarnemen maar wel gekwaak van een paar gehoord die bij een van de nu niet benaderbare poelen zitten en zo de vrouwtjes proberen te lokken. Veel bomen staan in bloei of beginnen uit te lopen.
Bloesem van de Hollandse Iep? 



Kastagne, bladeren en bloem uit de knop
Zo trof ik ook de akkerhoornbloem, en de gevlekte aronskelk met bloem nog in de knop.
Akkerhoornbloem

Aronskelk met bloem in knop

Deze paardenbloemen waren al weer uitgebloeid
Grijze zandbijen zijn ook weer actief je kan op zandpaden de kleine gaatjes zien waar ze hun holletje hebben en waar ze de pollen van de wilg naar toe brengen dat als voedsel voor hun toekomstige larven moet dienen.
Gewoon speenkruid siert het zandpad aan beide kanten

Asbij

De asbij legt ongeveer 6 eitjes. Elk ei ligt in een apart kamertje met een voorraad stuifmeel en nectar.
Het voorjaar is niet meer te stuiten en gezien de weersvoorspellingen ga ik er weer gauw op uit om hier getuige van te zijn.

2 opmerkingen:

  1. Roos wat heb je toch weer prachtige foto's gemaakt en erg leuk dat je oog hebt voor zoveel verschillende dingen. Gelukkig kun je weer op pad, ik geniet via je blog met je mee..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Roos,
    De naam Grijze zandbij is verkeerdelijk toegewezen hierboven. Wel is dit een Asbij, te zien aan de karakteristieke zwarte thoracale band tussen de vleugels.

    BeantwoordenVerwijderen