zaterdag 24 augustus 2013

Roosteren met de Huiswaluwen, Kneu, Torenvalk en nog meer

Afgelopen vrijdag ben ik weer naar Roosteren geweest om te zien of de laatste jongen van de zwaluwen al waren uitgevlogen. Niet dus, ik kon de kopjes uit de nestjes zien steken en ze werden nog volop gevoerd. Maar lang zal het niet meer duren. Wat ik ook zag was een groot aantal huiszwaluwen die zich op de fries van het woonhuis van de boerderij hadden verzameld. Het leek wel of ze van het materiaal waarvan de fries is gemaakt, aan het eten waren. Later zag ik mussen hetzelfde doen. Ik denk dat ze zich tegoed doen aan de mineralen die zich in dit gesteente bevinden.



Ook weer even de stal ingelopen en de boerenzwaluwen waren ook nog op het nest aanwezig.
Daarna het natuurgebied ingelopen wat tegenover de boerderij ligt om de laatste vlinders te zien. Veel icarus blauwtjes, klein geaderde witjes en de oranje luzernevlinders.



Een vogelgeluid wat ik nog niet eerder had gehoord trok mijn aandacht. Diverse vogeltjes waren druk in de weer en later bleek het de kneu te zijn.


Op een bord bij het poortje van "De Rug" zat een vrouwtjes torenvalk, gezien de uitwerpselen die op de paal te zien zijn is dit haar favoriete uitkijkpost. Een buizerd zweefde op de warme lucht.

Ook nog even bij de molenplas gekeken waar ook diverse vlinders rondvlogen en de konikpaarden die vlakbij stonden hadden "een menigsverschil" dus ben ik maar niet in de buurt gebleven.


Het was behoorlijk warm, 28 graden, voor eind augustus een mooie nazomerse dag wat met de schapen op de dijk een weemoedig gevoel opriep van het naderen van de herfst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten