donderdag 8 augustus 2013

Dweilen met de kraan open ....

Afgelopen dinsdag weer op pad. Goed weer om vlinders te fotograferen en kijken of er nog huiszwaluwen waren in Urmond.
Ja, van beiden kan ik bevestigen dat ze er waren. Maar daarover meer in het volgende blog.
Ook ben ik nog een kijkje gaan nemen in het gebied onder Urmond of ik daar nog vlinders kon vinden. Ik parkeer de auto en loop de landweg af en hoor een harde knal. Er wordt geschoten! Midden in het veld waar ik vorige keer moeder fazant met kroost aan het schrikken had gebracht stond nu in het hoge gras een auto geparkeerd. Vreemde plek om je auto neer te zetten. Al lopend neem ik aan de rand van het gedeeltelijk gemaaide korenveld een camouflageschuilhut waar, en lokduiven her en der in het veld geprikt zowel foeragerend als in vlucht. 



Vreemd het is toch nog geen jachtseizoen, vraag ik me naïef af. Later komt er een boer aan waar ik maar eens de vraag aan stel of dat allemaal wel mag. Blijkt dat in het jachtbesluit staat dat ter voorkoming van landbouwschade er op houtduiven gejaagd mag worden als alle andere middelen om deze te verjagen niet hebben geholpen.

Tja, en wie controleert dat? Ik noem dat een vrijbrief om er lustig op los te knallen. Natuurlijk ontstond er een discussie over wat ganzen, duiven, kraaien en vossen allemaal voor verschrikkelijks aanrichten. Van de boer mochten die allemaal gaan hemelen. En toch staan al die velden vol met graan met volle aren, rara hoe kan dat?
Navraag bij de vogelbescherming.nl bevestigde mijn vraag. Het grappige van alles vond ik nog dat in al de omringende korenvelden er geen duif te zien was. Alleen doordat er lokvogels waren neergezet landden de duiven in het speciaal gemaaide stuk.

Nou staat er ook in het jachtbesluit dat de geschoten dieren niet onnodig mogen lijden en dat deze zo snel mogelijk uit hun lijden verlost moeten worden. Ik vrees dat deze neergeschoten duiven wel geleden hebben want het gefladder ging na het neerkomen tussen het graan, nog even door.
En zijn er nu minder duiven om al dat heerlijke graan op te eten? Nee natuurlijk niet. Duiven stoppen niet bij dat veld van ho hier mogen we niet meer komen. Andere duiven komen gewoon in de plaats van hun onfortuinlijke soortgenoten. In het uurtje dat ik daar heb staan kijken zijn er al vijf duiven geschoten. De jagers zaten daar naar ik aan mag nemen de hele dag. Dat is een goed gevuld stoofpotje met deze aantallen. Kijken welk restaurant binnenkort duif op het menu heeft staan. Net als dat restaurant in Utrecht wat spreeuw op het menu heeft staan. Ook in het kader van gewasbescherming neergeschoten. En met het argument ze zijn toch al dood en in de vuilbak gooien niet esthetisch vinden, jezelf schoon praten. Dweilen met de kraan open dus. Zet dan op het hoogste punt in het dorp een slechtvalkenkast neer dat is eerlijke concurrentie. Minder duiven, boer tevreden, ik tevreden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten