dinsdag 30 april 2013

Ooievaars (Ciconia ciconia) in Grevenbicht 28 april 2013

In mijn vorige Blog schreef ik al dat ik Ooievaars had gezien in de wei en in vlucht. Een lokale boer wist mij te vertellen dat er een nest staat bij het Protestantse kerkje. Vanaf de straat kon ik het niet zien dus vandaag over de dijk gelopen en zo het nest ontdekt wat in een Bongerd staat met hoge fruitbomen die volop in bloei staan. Het gonsde van de bijen en hommels. Er loopt ook een beek door de Bongerd De Kingbeek. Het landschap bestaat uit kleine percelen met hagen waar o.a. schapen staan. Aan de andere kant de uiterwaarden van de Maas met soms runderen en andere keren Koninkspaarden die daar grazen. Al met al een mooi landschap met mooie verrassende dorpen. Ideaal voor Ooievaars. Dit jaar is het de eerste keer dat de Ooievaars gebruik maken van het nest. Dit nest was eerder gesitueerd op het kerkje. Sinds de nestpaal in de Bongerd staat heeft een koppeltje besloten hier hun kansen te wagen. Of er al eieren zijn is niet bekend. Maar het gedrag van de vogels laat blijken dat er tenminste al een ei in het nest ligt. De vogels zijn niet geringd.
De paal is niet te hoog en vanachter de hagen heb je mooi zicht zonder dat je teveel in beeld staat voor de vogels. Want verstoren wil ik natuurlijk niet.
Hierbij de foto's die ik heb kunnen maken veel kijkplezier.


Nog net is de kop van de ooievaar te zien


Het nest wordt gefatsoeneerd

Ook het verenpak moet onderhouden worden

Wachten op de aflossing

Geen scherpe foto maar toch maar plaatsen. Daar komt de aflossing

Met geklepper werd de partner ontvangen. Eerst ook maar even poetsen


Onderonsje?


Klaar om te vertrekken




Zo mooi om dichtbij te kunnen zien na de landing in de Bongerd

In de beek wat drinken en dan op zoek naar wat eetbaars

Oeps, even over de rand wat lozen



2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's van het koppeltje ooievaars! Ook een leuk verslag erbij. Ik hoop dat je dit gezinnetje kan blijven volgen, want dat voorspelt veel moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Liesbeth. Ik ben zeker van plan dit koppeltje te blijven volgen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen